Measured Moments har tidigare spelat i Stockholm och var utvald att presenteras på scenkonstbinnalen i Malmö 2015. Sedan 2016 har föreställningen turnerat med Riksteatern i Sverige.
( You can find a presentation in english further down)
Measured Moments har två akter.
Akt 1 är en dansmonolog. Sandra Medina prövar kroppens anpassning till historisk makt och rasistiska fördomar. Föreställningen brottas med sociala instruktioner, stereotypa föreställningar och balettformade hjärnor.
Akt 2 är interaktiv och tar publiken på en guidad tur i sig själva. Via instruktioner i sina smartphones och hörlurar får publiken pröva sociala koreografier och stereotypa fördomar.
Spelas på beställning
Akt 1 fungerar som en fristående föreställning på ca 45 min och kan beställas.
Kontakta Sandra via mail. medina.s.sandra@gmail.com
Medverkande
Av och med: Sandra Medina
Kostym, scenografi och design av ”Loppan” instruktionsbroschyren: Hanna Cecilia Lindkvist
Hemsida, filmer och medverkande i filmarkivet: Nicklas Wedin
Föreläsare: Daphne Arbouz.
Yttre öga: Anna Efraimsson
Musik: Lullatone, Pjotr Tjajkovskij, Chopin, Bach.
Biografi
Solot är en utveckling av Sandras solo i BastardProduktions tidigare föreställningar IngerIngerInger. Tove Sahlin, Johanna Skobe och Nicklas Wedin har varit stöd i projektets alla delar. Föreställningen var Sandras examenarbete på Master utbildningen NPP på DOCH.
Measured Moments öppnade Mångkultur Centrums utställning Varning för ras 2012. Verket har spelats 2 gånger under 2012 och 3 gånger under 2013 men i work in progressform och i sin färdiga form på Kulturhusets visning av DOCHS Master elevers arbeten. Den svenska versionen fick sin premiär på Danscentrum den 16 maj 2014.
Arbetet är också baserat på BastardProduktions tidigare arbeten, framför allt har Tove Sahlin, Johanna Skobe och Nicklas Wedin medverkat i projektets alla delar. Musik av den japanska gruppen Lullatone.
Vill du medverka genom att vara med och bygga upp ett arkiv? Vi samlar personliga, avvikande och demokratiska rörelser. Fota dina rörelser och maila bastard så tar vi in dom i arkivet. Eller vill du vara med och bygga upp en stereotyp och fördoms koreografi samling kontakta Sandra för en intervju.
INTERVJU MED SANDRA OM PROCESSEN
Hur kan det du intresserar dig för i ditt konstnärskap bäst uttryckas som ett problem eller en frågeställning?
Jag har intresserat mig för hur olika former av ” anpassning” tar sig uttryck i min och andras kroppar. Jag har använt denna ganska så generella fråga som en studsmatta in i olika undersökningar som specificerats i olika delar av mitt projekt på masterutbildningen NPP.
Jag har märkt att det här med anpassning är ett pågående tema som ofta dyker upp i mitt arbete som scenkonstnär. Anpassning är både en naturlig och en påtvingad del av våra liv och mitt intresse ligger i att sätta fokus på den, att märka den och urskilja den. Det handlar om att synliggöra hur social anpassning varje dag bidrar till och är delaktig i produktionen av vår självuppfattning, perception och kropp. Hur upptagna våra kroppar är av att följa dessa outtalade normer, instruktioner och mallar. Hur dom sätter våra kroppar i rörelse. Hur dessa instruktioner dessutom är formade av större strukturer och följer makten medhårs. Olika kroppar förväntas följa olika instruktioner. Vilka är instruktionerna? Varför ska jag följa dem? Och vad kan hända om vi ifrågasätter eller adresserar dom mera?
Varifrån fick du idén till ditt examensarbete Measured Moments?
Solot har vuxit fram ur ett tidigare arbete. Jag har lånat av mig själv och BastardProduktions tidigare föreställning IngerIngerInger. Förutom att jag återanvänder material som jag upplever som centrala teman för mig har solot vuxit fram under utbildningen genom handledning på mina praktiska och mentala test. Under arbetet med frågor om anpassning upptäckte jag att de fysiska instruktionerna vi är formade att följa handlar väldigt mycket om status och ligger väldigt långt ifrån andra instruktioner som handlar om människors lika värde, så att beröra det är också en del av idén till solot.
Hur många är involverade i Measured Moments?
Eftersom jag nästan alltid arbetar i kollektiva processer har det mesta materialet tillkommit tillsammans med andra. Framför allt har Tove Sahlin, Johanna Skobe och Nicklas Wedin medverkat i projektets alla delar. Förutom DOCHs fantastiska handledare som vi mött under utbildningen och som gjort avtryck på solot har jag tagit fram kostym, scenografi och instruktionsbroschyren tillsammans med konstnären, kostymören och scenografen Hanna Cecilia Lindkvist. Filmskaparen och scenkonstnären Nicklas Wedin från Bastardproduktion har gjort den tekniska funktionen till broschyren samt alla filmer. Daphne Arbouz har gjort en föreläsning som hör till solot och scenkonstnären Anette Sallmander och jag har undersökt audiativa fördomskoreografier tillsammans.
English presentation:
Measured moments- about human dressage
Measured Moments – Solo in two acts about 80 min. ( Svensk presentation finns nedan)
“I constantly create and re-create myself, you and the world by using models that give me the capacity to see / not to see. I constantly participate in the power play that defines us by race, class and gender. I am a compulsive gambler in this game, I can not stop producing prejudices.”
– Sandra Medina
Measured Moments is based on the idea of the body’s adaptation to instructions that are built on power relations and social games. It s about physical training, bodies shaped by ballet, and bodies trained for social skills. Bodies that adapt, transform and multi play their identities.
Act 1 is an interdisciplinary solo where a body examines it self. A physical reflection of a socially shaped body coexisting with a one shaped by formal dance training.
The artist Sandra Medina goes through some of her own dance biography and relates mainly to the Italian court dance of the 16:th century, that later developed into what we today refer to classical ballet.She remembers her years as a student at the Swedish Royal Ballet in Stockholm and her performance in the Sleeping beauty where she appeared as a flower child, the peasant girl and “the negro page” – a servant painted black. Sandra reflects on the different instructions given to the different roles.
Act 1 can be presented separately in English ore Swedish and is approximately 50 min long.
Act 2 is a game involving the audience. Detailed instructions are given to participants /audience by a cootie catcher and instructions on the website http://www.measuredmoments.se. The audience is playfully guided into the world of the dressage. They are invited to try out auditory prejudice choreographies, share divergent movements, take part in a lecture by behaviourist Daphne Arbouz and drink coffee on command.
This act requires headphones, a smartphone and Internet access.
Act 1 works as a performance in itself and is available in English and Swedish .
For booking contact Sandra at medina.s.sandra@gmail.com
By and with : Sandra Medina
Costume, set design and the design of ” The Flea ” instruction booklet : Hanna Cecilia Lindkvist
Website, films and participating in the archive : Nicklas Wedin
Lecturer: Daphne Arbouz .
Music: Lullatone , Tchaikovsky , Chopin, Bach.
More information about Measured Moments and Bastardproduktion on the website www.bastardproduktion.se . See documentation of the show on
http://vimeo.com/73324778 Password : measured
Photo : Jesper Papmehl – Dufay